söndag 18 juli 2010

Nässelpaj


I våras plockade jag nässlor och frös in men tyvärr har jag inte så många spännande nässelrecept. De enda jag har är olika varianter på nässelsoppa och stuvning. Vad gör man då? Jo, rådfrågar mamma såklart! Hon har en kokbok av Cathrine Schuck (rättstavat?) men tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken heter (och jag kan inte fråga mamma heller för hon är bortrest nu). I den finns ett recept på "Nässelpaj med lax eller skinka och blue cheese". Istället för färska nässlor tog jag förvällda. Jag valde lax som fyllning men istället för rökt lax tog jag den jag gravat själv, "Fläder- och limegravad lax" (se tidigare inlägg för receptkälla). Här nedan följer receptet. Åt 1/4 av pajen till lunch med en bit ost och några körsbär till efterrätt.

3 dl mjöl
125 g smör
1 krm salt
1 msk kallt vatten

Slå in degen i en plastfilm och lägg den kallt en stund. Kavla ut degen på mjölat bord (jag tryckte ut degen direkt i pajformen) och fodra en pajform. Klä gärna degkanterna på insidan med metallfolie så ramlar inte pajen ihop så lätt. Förgrädda i 10 min i 200 grader. Ta bort folien.
Kör under tiden 0,5 liter sköljda nässlor i matberedare. Blanda hacket med 2 ägg och 2 dl mjölk. Salta och peppra.
Bottna det förgräddade pajskalet med ett par skivor strimlad rökt lax eller tärnad rökt skinka, beräkna ca 100 g för båda alternativen. Väljer du skinka är det gott med smulad blue cheese över (ca 50 g). Slå den grönprickiga äggsmeten över fyllningen och grädda i 200 grader i 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar