lördag 4 september 2010

Rotsakssymfoni


Efter mellanmålet gick jag ut för att handla och botanisera bland extrapriser. Tyvärr hittade jag inget ekologiskt kött till bra pris men däremot andra billiga hälsosamma varor; billig keso, krossade tomater, gul lök, varmrökt röding. Dill, vitkål och morötter köpte jag till ordinarie pris. Gick hem och lagade "Rotsakssymfoni". Receptet hittade jag i en receptbroschyr innehållande massa kesorecept. Receptet är för 2 personer men jag åt upp allt själv och dessutom 100 g av den varmrökta rödingen. Här nedan följer receptet.

2 morötter
2 röda el gula lökar
ca 100 g vitkål
0,5 brk krossade tomater à 400g
1 tsk örtsalt

250g Keso Naturell
2 msk hackad dill
1 krm svartpeppar

Skala och strimla morötterna. Skala och klyfta lökarna. Strimla vitkålen. Lägg grönsaker, krossade tomater och örtsalt i en kastrull. Koka under lock på svag värme tills grönsakerna mjuknat något, 5-10 min. Blanda Keso, dill och svartpeppar. Servera grönsaksröran med Keso och bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar