lördag 30 januari 2010

Ännu mera godsaker

Efter ett 2 timmars pass i gymmet med intervallstyrka åkte jag hem och lagade ännu mera godsaker till eftermiddagens fika. Det blev chokladsmulpaj ur Caroline Hofbergs "Svenska smaker". Själva smulet är ganska nyttigt då det inte bara innehåller vetemjöl, smör och socker som det brukar vara i de flesta smulpajer utan det är uppblandat med havregryn, hasselnötter och hackad mörk choklad (det finns flera studier påvisande nyttigheten av mörk choklad). Istället för vinbär som det står i receptet tog jag en blandning av lingon och blåbär som jag plockade i somras (hade inga vinbär och vägrade köpa när jag hade egna plockade andra bär). Jag hade dessutom ett fåtal krusbär att blanda i. Serverade med grädde, visserligen mättat fett men grädde ser jag som ett "rent livsmedel", inga tillsatser. Gissa om det blev gott och det kändes riktigt nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar