måndag 25 januari 2010

Vad skall jag äta?


Jobbat hela natten, åkte omedelbart till yogastudion och yogade 1,5 timme, stupade sen i säng och vaknade 12:30. Alldeles för lite sömn, tröttheten river i kroppen men ändå kan jag inte sova, olustkänsla i kroppen, hungrig men vet inte på vad. Gröt? Den åländska morotslådan? Mackor? Resterna av fisken från igår? Jag gillar ju inte bara hälsosam mat utan även att hålla kroppen i fin form och då är det viktigt att äta regelbundet, inte låta kroppen svälta så att ämnesomsättningen sjunker. Det fick bli "Grön pastasallad", receptet klippte jag ut ur tidningen "Södernyheter" 1994. Som framgår är ingredienserna billiga. Både pasta, ärtor, oliver och fetaost är varor som går att lagra hemma och jag därför aldrig köper till ordinarie pris, jag bunkrar när det är extrapris.

själv i somras och torkat)5 dl kokta spiralmakaroner
1 röd eller gul lök (tog gul)
1 röd paprika
1 stor morot
1/3 bit gurka
4 dl frysta gröna årter
1 dl svarta oliver
200g fetaost

dressing:
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk finhackad kapris (tog kapris jag gjort själv av fläderbär)
1 dl finhackad persilja (tog persilja som jag plockat

3 msk olja (tog rapsolja som jag i somras smaksatte med färska örter)
1,5 msk vatten
1,5 msk vinäger (tog egen tillverkad fläderblomsvinäger)
salt, peppar

Blanda samman dressingen och häll över den varma pastan. Hacka löken, strimla paprikan och moroten. Tärna gurkan. Tina ärtorna genom att lägga dem i ett durkslag och spola hett vatten över. Blanda pastan med grönsakerna, oliverna och fetaosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar