tisdag 26 januari 2010

Planering


Jag jobbar och tränar mycket. Det är därför viktigt att jag får i mig bra mat för att orka med det hårda tempot. Detta är en av anledningarna till att mitt intresse för hälsosam mat väcktes. Eftersom jag inte har lust att lägga ut en förmögenhet på dyr mat har intresset med tiden ökats till att även omfatta sätt att skaffa billig men hälsosam mat. Detta har lett till att jag är noga med att ta vara på rester och att jag alltid förbereder mellanmål att äta på väg från jobbet de dagar jag tränar på kvällen. Idag bestod mellanmålet av ett bröd fyllt med rödlök (kokt ägg som pålägg). Receptet är taget från en receptbroschyr från Arla, nr 4 1997 men går inte att hitta på Arlas hemsida (konstigt). Jag bakade dem för att jag hade rödlök hemma (köpt på extrapris såklart) som började bli lite gammal. Kesella i brödet gör degen mer lättarbetad och dessutom mer proteinrikt. Rödlöken gör brödet smakrikt och man kan faktiskt äta dem utan pålägg. Här följer receptet;

Fyllda julbröd, 30 bullar
Deg:
50 g jäst
5 dl vatten, 37 grader
25 g smör
1,5 tsk salt
2 msk honung
250 g Kesella mager Kvarg
2 dl grahamsmjöl
12-13 dl vetemjöl

Fyllning:
Fräs 3-4 hackade rödlökar i 50 g smör. Rör i 1 msk honung och 0,5 tsk salt.

Smula jästen i en bunke, häll över vattnet. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung, Kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en 0,5 cm tunn kaka. Fördela fyllningen på degen och rulla ihop. Skär i 3-4 cm breda trekantiga bitar. Lägg dem på plåtar m bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen 7-9 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar