torsdag 28 januari 2010

Snabbt frukosttips


Jag har tidigare bloggat om "vikten av att äta frukost för att hålla vikten". Ett problem är att jag och många med mig har bråttom på morgonen, man vill äta något som går snabbt att laga och snabbt att äta. Ett tips är hemlagad musli med mjölk. Muslin tar visserligen lite tid att göra men jag brukar göra en stor sats som räcker till cirka 5 frukostar. Bilden visar ett recept på musli som jag använder just nu, det är klippt ur en medlemstidning för gymkedjan SATS. Istället för torkade tranbär har jag tagit torkade vinbär och blåbär. Jag plockade och torkade dem själv i somras. Havregrynen och pecannötterna är köpta på extrapris och kardemumman köpte jag på en resa i Indien för 2 år sedan (dvs kostade nästan inget alls), så priset på muslin blr lågt.
Här kommer receptet på "Kardemummacrunch med pecannötter och tranbär".
3 dl dinkelflingor
3 dl havregryn
4 msk vetegroddar
1 dl pecannötter
0,5 dl vatten
2 msk rapsolja
1 dl torkade tranbär (el annan torkad frukt/bär)
1 msk honung
1/2 msk kardemumma
2 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser utom tranbär, vatten och olja i en skål. Rör om ordentligt. Blanda olja med vatten och häll över grynblandningen. Häll blandningen på en långpanna. Rosta mitt i ugnen 25-30 min. Rör om då och då för att undvika att det bränns eller får en ojämn färg.Blanda i tranbären när muslin svalnat. Förvara torrt i burk med lock. Är hållbart ca 3-4 veckor.


Till detta drack jag en stor kopp varm choklad som jag gör av gammaldags mjölk (dvs högre fetthalt) och kakaopulver från Valrhona. Jag tar inget socker i, tycker att smaken blir rikare utan, att man känner kakaon mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar