söndag 24 januari 2010

Frukost


Frukosten är min favoritmåltid. Vetenskapliga studier visar deesutom att personer som äter en rejäl frukost väger mindre, är piggare och orkar mer än de som inte äter ordentligt. Idag skall jag äta grov rågmjölsgröt. Recept finns på baksidan av förpackningen men jag har modifierat det lite. För en person kokar jag upp 6 dl vatten, vispar i drygt 50 g mjöl m ballongvisp. Då den kokat några minuter vrider jag ner värmen och efter ytterligare ca 5 min stänger jag av värmen helt så får den stå och svälla. Jag tycker det är för lite vatten i ursprungsreceptet, gröten blir för tjock. En förpackning grovt rågmjöl på 1,5 kg kostar ca 15 kronor, priset per grötportion blir då lågt. Jag tänker toppa gröten m 1 hackat äpple, saltade cashewnötter (ca 25 g), kanel och slutligen hälla på en knapp dl gammaldags mjölk och dricka massa kaffe med mjölk (gammaldags såklart!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar