söndag 31 januari 2010

Billig och hälsosam lunch

Lunchen efter dagens konditionsträning i gymmet bestod av en stor portion "Tonfiskpasta med ägg". Klicka på länken till ICA så hittas receptet där. Det är ur tidningen Buffé nr 10 2003. Istället för tagliatelle tog jag spagetti (vägrade gå och köpa tagliatelle när jag hade spagetti hemma som jag köpte på extrapris före jul). Två burkar tonfisk i vatten + 1 burk grillad paprika bytte jag mot 2 burkar tonfisk med tillsatt paprika. De fick jag gratis häromdagen på SATS, det var del i en reklamkampanj. Äggen var ekologiska köpta på extrapris. Tyvärr hade jag ingen olivolja så det fick bli arganolja vilket visserligen är en dyr olja men den här hittade jag på extrapris. Visserligen dyr ändå, 130 kr för 250 ml, men det kan jag kosta på mig eftersom jag är så noga med att handla på extrapriser och ta tillvara rester, då finns det utrymme för lite dyrare varor ibland. Färsk persilja och kapris hade jag inte men jag tog min egna torkade persilja från i somras och mina egna plockade och tillredda fläderkapris. 3 msk pressad citron var precis vad jag fick ut ur en halvtrist citronbit som låg kvar i grönskasskålen. Det blev en billig lunch, fylld med mycket protein från tonfisken och äggen, nyttiga fetter från arganoljan och långsamma kolhydrater från pastan.
Metabolismen är hög efter ett intensivt konditionspass som jag kört på förmiddagen, så under eftermiddagen blev det en rejäl portion av chokladsmulpajen från igår och mycket grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar