söndag 24 januari 2010

Lunch


Rotfrukter är billiga så här års och har dessutom lång hållbarhet. Man kan därför lätt lägga upp ett lager hemma. Jag förvarar dem längst ner i kylskåpet. För någon vecka sen köpte jag 2 kg morötter för ca 4 kronor. Jag hade dessutom en dryg halvliter mjölk i kylen som var nära utgångsdatum. Efter letande bland recept hemma där jag kunde kombinera båda dessa ingredienser hittade jag "Åländsk morotslåda", ett recept jag klippt ut från en tidning som hette "Leva" 1994 (jag tror inte den finns längre). Gott, rena råvaror, nyttigt och framförallt billigt. Perfekt mat att ha i kylskåpet och bara värma i mikron. Ganska mycket kolhydrater vilket passade bra efter mitt hårda konditionspass i gymmet på förmiddagen.
Här följer receptet.

1 liter risgrynsgröt (koka enligt vad som står på risgrynsförpackningen, ca 4 portioner)
1 msk matfett (jag tog smör, det är renare än margarin)
500 g morötter
1,5 tsk salt
1,5 tsk sirap
2 ägg
2 msk ströbröd + 1 msk matfett (smör såklart)

Smörj en vid ugnssäker form. Skala och koka de hela morötterna halvmjuka ca 10 min i lättsaltat vatten och riv dem grovt. Blanda gröt, morötter, salt, sirap och ägg. Häll i formen. Strö över ströbrödet. Lägg på fettet i små klickar. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min (jag var här tvungen att öka tiden till 60 min, den hade inte fått färg innan).


Sirap och ströbröd (ekologiskt) är varor som håller länge och som jag alltid köper när det är extrapris, det sparar några kronor. Ägg håller inte lika länga men jag hade faktiskt "extrapris-ägg" hemma också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar