lördag 17 juli 2010

Grahamsbullar


Igår kväll bakade jag "Grahamsbullar". Receptet klippte jag ut från ett reklamblad för Fibrex någongång i mitten på 90-talet. Trots att jag bakade på kvällen så var det för varmt, de blev överjästa men rätt OK ändå. Nästa gång jag bakar dem skall jag se till att det är en svalare dag eller så jäsa kortare tid än som anges i receptet. Efter morgonens löptur åt jag 2 st med ost och "Svart vinbärsmarmelad med nejlikor" (se tidigare inlägg för receptkälla). Här nedan följer receptet på brödet.

50 g jäst
100 g margarin (jag tog smör)
5 dl mjölk
1 tsk salt
3/4 dl ljus brödsirap (jag tog vanlig sirap)
1 dl Fibrex
5 dl grahamsmjöl
7 dl bakvetemjöl special (jag tog vanligt vetemjöl)

1. Smula sönder jästen i en bunke. Smält margarinet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet.

2. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, Fibrex, grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen.

3. Arbeta ihop till en smidig deg och låt den jäsa övertäckt i bunken ca 1 timme.

4. Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i 3 delar. Rulla längder av delarnaoch skär varje del i 8 bitar. Forma bitarna till avlånga bullar. Lägg dem på smorda plåtar. Pensla bullarna med vatten och strö över grahamsmjöl.

5. Låt bullarna jäsa övertäckta i 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 12 minuter.

6. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar