lördag 17 juli 2010

Jordgubbsmarmelad med fläderblom


Igår bloggade jag om de sura jordgubbarna jag köpte. De var inte goda att äta naturella men jag lagade en gudomlig marmelad av dem - "Jordgubbsmarmelad med fläderblom". Receptet finns på ICAs hemsida. Istället för en färsk fläderblomma tog jag torkade och lät dem ligga kvar i marmeladen och istället för syltsocker tog jag vanligt socker. Av kommentarerna till receptet som också finns på ICAs hemsida förstod jag att sockermängden var lite i överkant så jag minskade till hälften och det var definitivt tillräckligt. Den blev perfekt lagom söt. Det bästa av allt när man kokar marmelad är att man får slicka skålar och kastruller efteråt.

2 kommentarer:

  1. Jag gör så, enligt recept men halva sockermängden,
    sedan fryser jag ner i portion på en vecka.
    Blir perfekt!
    Buona domemica!

    SvaraRadera
  2. Ja, ofta är det nog lite för mycket socker i marmeladrecept. Det blir inte gott när det är för sött.

    SvaraRadera