söndag 25 juli 2010

Matjessill


Matjessill är perfekt snabbmat, nyttiga fetter, kan varieras i det oändliga, som pålägg, till potatis, i gratänger mm. "Kardemummascones" innehåller ganska mycket smör (dvs mättat fett som inte anses så hälsosamt även om kroppen behöver det också men inte i så stora mängder). "Nässelpaj" innehåller också mycket smör. Se tidigare inlägg för receptkällor. För att försöka minska lite på andelen mättat fett i dagens kost tog jag bara en liten bit paj till lunch men istället åt jag en hel burk matjessill till. På så sätt fick jag i mig mer omättat (dvs nyttigt fett) och ökade även på proteindelen. När jag ätit upp lunchen var jag fortfarande hungrig, åt därför även några skivor skivad rostbiff och det är verkligen fettsnålt men proteinrikt så då blir balansen mellan näringsämnena i lunchen ännu bättre.

2 kommentarer:

  1. Vad gott det låter! Själv har jag grillat köttfärsbiffar inneslutna i jättemyntablad, som jag har i min trädgård. Fin smak! Och nu efter att ha varit barnvakt åt tre vildingar, som badat i poolen, tycker jag detpassar att äta en typisk svensk räkmacka med majonäs och ägg, brödet är fullkorn och bakat av mej.

    SvaraRadera
  2. Jättemyntablad..spännande, det har jag nog aldrig sett..och med köttfärsbiffar...mums!

    SvaraRadera