söndag 27 juni 2010

Fiskpaket


Tog en långsam promenad under eftermiddagen. Härligt! Stockholm visade sig från sin bästa sida. Jag njöt av varje sekund. När jag kom hem åt jag middag; färskpotatis och "Fiskpaket". Receptet på fisken kommer från en receptfolder från Arla 1995 och finns ej på deras hemsida. Jag lagade rätten eftersom jag hade köpt billig rödspättafilé och alla övriga ingredienser hade jag hemma. Tomaterna köpte jag billigt förra veckan men de var rätt smaklösa men efter att ha lagats tillsammans med fisken i ugnsvärme blev de härligt söta och goda. Som vanligt använde jag ingen citronpeppar som de står i receptet (den kryddan innehåller massa onödiga tillsatser, läs Den hemlige kocken, där finns beskrivet om citronpeppar). Istället tog jag svartpeppar blandat med skal från en ekologisk citron. Här nedan följer receptet. Jag lagade i ugnen (över- och undervärme, i mitten) eftersom jag inte har någon grill. Receptet är snålt tilltaget, receptet är avsett för 4 personer men jag åt upp hälften. Det som syns på bilden är alltså avsett för 2 personer(??!!).

600 g aborrfilé eller rödspättafilé
4 aluminiumfolieark
1 gul lök
1-2 tomater
1 tsk salt
1 krm citronpeppar
2-3 msk smör
0,5 dl hackad gräslök

Lägg fisken på 4 folieark. Skala löken. Skiva lök och tomat. Lägg det ovanpå fisken. Krydda med salt och citronpeppar. Lägg på smöret i klickar och strö över gräslök. Vik ihop paketen och lägg dem på grillgallret över glöden. Öppna och kontrollera om fisken är färdig efter 15-20 min. Den skall vara vit och fast.
Tips: I ugnen vid 200 grader tar det 20 -25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar