torsdag 10 juni 2010

Tusenskön rengöringsmjölk


Förutom att laga mat gillar jag även att göra egna hudprodukter av vad naturen har att erbjuda. I boken "Lisens örtspa" av Lisen Sundgren finns en massa bra recept på ansiktskrämer, ansiktsvatten, rengöringsmjölk etc. En hel del av produkterna är ätbara. Eftersom man inte använder konserveringsmedel blir hållbarheten begränsad och därför brukar jag dricka upp resterna om jag inser att allt inte kommer gå åt till huden. Efter morgonens löptur åt jag 2 st rutor "Kardemummascones" (för receptkälla se tidigare inlägg) och drack upp resterna av "Tusenskön rengöringsmjölk". Här nedan följer receptet på rengöringsmjölken.

2 dl gammaldags ekologisk mjölk
1 msk havregryn
10 nyplockade tusenskönor
1 msk honung

Värm mjölken tillsammans med havregryn och tusensköna. Stäng av värmen innan mjölken börjar koka och låt blandningen dra under lock 10 min. Sila bort havregrynen och blommorna. Tillsätt honung. Skölj ansiktet med mjölken. Avsluta med vatten. Upprepa morgon och kväll. Rengöringsmjölken håller 2-3 dagar i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar