fredag 11 juni 2010

Picknickbullar


Frukosten uppäten och brödbaket är igång. Testar ett recept på "Picknickbullar" jag inte använt tidigare. Jag har klippt ut det ur ett reklamblad från ICA 1995. Jag valde det receptet eftersom jag hade alla ingredienser hemma, det är för tidigt för att gå ut och handla. Här nedan följer receptet. Det står inte nämnt när man skall tillsätta havregrynen men jag tillsatte dem samtidigt med vetemjölet.

2 dl vatten
2 dl mjölk
50 g jäst
1 msk olja
1 tsk salt
1 tsk socker
1 msk linfrö
ca 1,5 dl havregryn
ca 1 l vetemjöl

Värm vatten och mjölk till fingervärme, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt lite av vätskan i bunken och rör tills jästen har löst sig. Häll sedan på resten av degvätskan. Tillsätt olja, socker, salt, linfrö och nästan allt mjölet, spar lite till utbakningen. Arbeta degen väl tills den blir smidig och släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa ca 30 min under bakduk. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Rulla degen till en längd som delas i 16 lika stora bitar. Forma bitarna till bullar och skär en skåra i varje bulle. Lägg bullarna på smorda plåtar och låt jäsa ca 30 min undre bakduk i 30 min. Pensla med vatten (eller använd blomspruta). Grädda i 225 grader, ca 15 min, mitt i ugnen. Låt bullarna svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar