söndag 13 juni 2010

Svart vinbärsmarmelad med nejlikor



Inget regn, gick bra att springa. Bilderna visar mellanmålet jag åt direkt efteråt. En "Picknickbulle" (bilden längst ned till vänster, delad i 2 halvor, se tidigare inlägg för receptkälla) och en "Rågbit" (högst upp till höger, delad i 2 halvor). Receptet på "Rågbitar" finns i "Rutiga kokboken". Båda smörgåsarna är bredda med marmelad jag gjorde förrra sommaren, "Svartvinbärsmarmelad med nejlikor". Receptet kommer från en broschyr utgiven av "Sockerbolaget" för massor av år sedan. Receptet följer här nedan men jag minskade på sockret, tog ungefär halva mängden. trots detta har den hållit sig bra i skafferiet i nästan ett år! Till marmeladsmörgåsarna drack jag ett stort glas "Fläderblomsdricka" (se tidigare inlägg för receptkälla). Detta mellanmål är fullt med kolhydrater, ffa snabba, vilket är viktigt efter konditionsträning.

1 kg svarta vinbär
4 dl vatten
5 hela nejlikor
7 hg strösocker

1. Skölj och rensa bären.
2. Lägg vattnet, bären och nejlikorna i en rostfri gryta och koka i 5 minuter.
3. Rör i sockret och sjud tills bärmassan blir tjockflytande (ca 25 min). Rör om någongång. Gör marmeladprov.
4. Skumma och häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut och förvara kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar