onsdag 9 juni 2010

Goudaost


För någon vecka sedan köpte jag billig goudaost, 29:90/kg. Den var från Holland och innehöll bla konserveringsmedel. Jag tvekade innan jag handlade, bla eftersom jag är lite skeptisk mot holländska livsmedel. Jag har för mig att en skandal uppdagades för några år sedan, en skandal som rörde både holländska och belgiska livsmedel, att de innehöll massa gifter. Sedan dess framkallar mat från dessa länder "dåliga vibbar" hos mig trots att jag inte kommer ihåg detaljerna. Konserveringsmedel försöker jag undvika men nästan alla ostar man köper i snabbköp innehåller konserverande ämnen i någon form så i detta fall struntade jag i dem. Men, osten är inte speciellt god. Den är mild och det passar ju bra om man äter den tillsammans med marmelad och neutrala brödsorter men konsistensen är inget vidare och den har blivit torrare ju närmare slutet på osten jag kommit. Nu är osten snart slut. Ett par tjocka skivor lades på skivan "Långpannebröd" jag åt till mellanmål. Toppade med "Hirams svarta vinvärssylt" (se tidigare inlägg för receptkällor) så totalsmaken blev god iallafall. Men någon mer goudaost från Holland med det här billiga priset tänker jag ej köpa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar