söndag 6 juni 2010

Ljummen asiatisk kyckling


Igår köpte jag kycklinglårfilé som var nedsatt med 20% för att de går ut idag. Dessutom hade jag en bit ingefära kvar i kylen som jag inte vet vad jag skall göra av, en flaska fisksås och flera lime som jag köpt på extrapris. I "Den perfekta träningsmaten" av Oscar de Hoog och Fredrik Paulún finns ett recept på "Ljummen asiatisk kycklingssallad med lime, sesamfrön och koriander". I det receptet ingår alla ingredienser jag hade hemma men jag gjorde inte exakt hela receptet. Eftersom jag tränat så mycket hård kondition idag vill jag inte äta bara kycklingsallad till lunch, det skulle bli alldeles för lite kolhydrater. Jag lagade därför bara till själva kycklingen och åt med pasta istället. Det blev supergott. Ris hade nog passat bättre men jag hade inget hemma, skall passa på och köpa när jag hittar ris till extrapris nästa gång. Här nedan följer receptet på själva kycklingen. Jag gjorde tredubbel sats.

300 g kycklingkött (lår eller filé)
1 msk olivolja
Marinaden:
1 vitlöksklyfta, finhackad
en valnötsstor bit ingefära
1 msk thailändsk fisksås
saften från en lime
1 krm råsocker (jag tog rörsocker istället)
peppar

Lägg kycklingen i marinaden och låt stå i cirka 30 minuter (jag marinerade över natten). Hetta upp en stekpanna och stek kycklingen tils den är genomstekt, det tar ca 2-3 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar