lördag 13 februari 2010

1 dl gräddfil


Jag hade 6 dl gräddfil, i brödet gick det bara åt 5 dl. Letade febrilt i mina receptbroschyrer efter något recept med 1 dl gräddfil och hittade "Kikärtsdipp". Det är från en Arla receptbroschyr från 1995. Konstigt nog går receptet inte att hitta på Arlas hemsida men här nedan kommer det. Kikärtorna hade jag hemma, köpt på extrapris för flera veckor sedan. Bönor på burk håller sig länge och är därför bra att lägga på lager när det är billigt. Det blir givetvis ännu billigare att köpa torkade bönor och koka själv men det tar ju längre tid och kräver lite extra planering.

1 burk kokta kikärter ca 400 g
0,5 dl hackad purjolök
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl gräddfil
1-2 msk strimlad purjolök

Häll av vätskan från kikärtorna och lägg dem i en matberedare. Mixa dem till puré. Blanda i purjolök, salt, peppar och gräddfil. Lägg upp dippen i en skål och låt den stå i kylen tills den skall serveras. Strö över purjolöken och servera med råa grönsaker.


Jag åt upp halva satsen till middag tillsammans med 200 g lax som jag hade rimmat själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar