onsdag 3 februari 2010

Ohälsosam mat

Jag äter alltid lunch i matsalen, tycker det är trevligt att komma ifrån och få en pratstund med kollegorna istället. Ofta finns det där något hälsosamt lunchalternativ att välja. Den här veckan undervisar jag på en kurs där maten redan är färdigbeställd. Det finns ingen chans att välja. Idag var maten mer ohälsosam än någonsin. En halv fralla m smör, en ostskiva, en skiva gurka + en skiva paprika bjöds till fikat. Brödet var så vitt det bara går och kändes fullt med luft, kan inte ha funnits många fibrer i det. Lunchen var om möjligt ännu värre - vårrullar med vitt ris och sötsur sås. Kletig vårrulledeg, ni vet sådana där vårrullar som går att köpa i frysdisken, inte mycket protein och fibrer i dem inte! De består mest av fett och kolhydrater. Vitt ris borde bytts ut mot någon fullkornsvariant. Till detta bjöds ännu mera frallor men denna gång fanns bara margarinet "Lätta" att bre på. Eftermiddagsfikat bestod av någon form av havrekaka + chokladbiskvi. Herregud skall man orka tänka och prestera behöver man något mer grovtuggat, något med långsamma kolhydrater så man håller sig alert länge, inte bara en kort sockerkick! När dagen var över kände jag mig så svullen och uppblåst att jag tog bussen raka vägen till SATS och körde 60 min konditionsträning, kändes härligt att få svettas ut allt och sen äta en nyttig middag, bland annat bestående av kikärtsfärsen jag beskrev häromdagen i ett inlägg. Avslutade med en kopp te bryggt på egna torkade svarta vinbärsblad, sötad med lite honung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar