måndag 1 februari 2010

Mat av rester


Det har väl knappast undgått någon som läser bloggen att jag köpt ekologiska ägg på extrapris. Jag hade även drygt 0,5 kg kokt ekologisk potatis i kylen (fått av mamma och pappa, de hade köpt för mycket) och i skafferiet fanns 2 burkar kokta kikärtor (också köpta på extrapris). Med dessa 3 billiga ingredienser och lite smaksättare kan man göra en god och nyttig rätt, "Kikärtsfärs med rucolayoghurt". Receptet har jag hittat i ICAs medlemstidning Buffé nr 1 2001, se länken härintill. Jag gjorde bara färsen (inte rucolayoghurten), och uteslöt persiljan för det hade jag ingen hemma och tog torkad indisk chili som jag köpt i Indien. Salladslök hade jag också hemma som höll på att bli gammal. Lättlagat och gott. Den kan dessutom ätas kall. Imorgon kommer jag inte hinna hem mellan yogan och jobbet. Jag kommer därför ta med mig några bitar av kikärtsfärsen för att äta på vägen till yogan. Den är ganska fast så den går jättebra att skära i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar