onsdag 10 februari 2010

Snabb grötfrukost


Jag återvänder gång på gång i mina inlägg till om hur viktig frukosten är och i detta inlägg påminner jag om det igen. Kroppen är tömd på energi (glykogen) efter nattens fasta och för att hålla ämnesomsättningen igång måste man äta. Om man inte äter tror kroppen att det är svält på gång och ställer in sig på att hushålla med energi vilket leder till att ämnesomsättningen sänks och man går upp i vikt. Min favoritfrukost är grov rågmjölsgröt men den tar för lång tid att koka om man har bråttom på morgonen. En snabbt lagad gröt är havregrynsgröt kokad i mikrovågsugnen. I morse tog jag knappt 1 dl havregryn (sen tog paketet slut så jag fyllde på med lite dinkelflingor också), 4 dl vatten, blandade och ställde in i mikron på full effekt i 3 minuter. Under tiden jag gjorde mig i ordning svalnade gröten och stabiliserade sig, sen öste jag på röd vinbärssylt (min egna hemlagade), 25 g hasselnötter (mycket fett men nyttigt) och 1 dl gammeldags mjölk. Till det drack jag en kopp blåbärsbladste sötad med honung. Billigt (havregrynen är dessutom köpta på extrapris men är billig mat även om man köper dem till ordinarie pris), hälsosamt och mättande. Bilden visar havregrynsgröt med röd vinbärssylt toppad med fläderblommor men inga hasselnötter eller mjölk. Det var min frukost för någon vecka sedan men gröten idag såg likadan ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar