lördag 6 februari 2010

Favoritlördag


En helt ledig lördag! Jag har haft en superhärlig dag. Sov rätt skönt efter gårdagkvällens yogapass. Vaknade vid 6-tiden. Tog god tid på mig, drack massa kaffe med mjölk under tiden jag gjorde iordning frukosten; gröt kokad på grovt rågmjöl toppat med tärnat äpple, solroskärnor, mjölk och kanel - min favoritfrukost. Efter ett styrkepass i gymmet tog jag mig hemmåt och åt på vägen upp den sista biten av chokladsmulpajen jag bjöd på förra helgen. Styrkepasset var intensivt med hoppintervaller så jag behövde mycket kolhydrater. De gånger jag kör mer tung styrka brukar jag vara noga med att få i mig protein. Lunchen intogs samtidigt som jag lyssnade på Track,åt upp det sista av tonfiskpastan. Efter städning och tvätt lagade jag det ni ser på bilden här ovanför, "Thaikryddad ugnslax". Receptet har jag klippt ut ur DN (år 2007). Laxen är köpt på extrapris, 79 kr/ kg. Thaibasilikan fick jag i present när jag bjöd på fika förra helgen. Istället för färsk chilifrukt tog jag torkad som jag köpt i Indien. Körsbärstomaterna var också på extrapris, 9:90 för en ask. Lax är full av nyttiga fetter och protein. Både vitlök och ingefära sägs öka förbränningen och även stärka immunförsvaret - en riktigt superhälsosam rätt. Här nedan följer receptet.

Ca 750 g laxfilé med skinn
0,5 msk hackad ingefära
1-2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1/2 kruka thaibasilika el koriander
1 citrongräs el 1 limefrukt
1,5 msk fisksås av thailändsk typ
0,5 msk pressad lime
1 ask körsbärstomater

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxbiten med köttsidan upp i en oljad ugnsform. Grovhacka ingefära och vitlök. Ta bort de yttersta bladen på citrongräset och den torra toppen. Strimla innerdelen mycket fint, alternativt riv det gröna ytterskalet på en väl tvättad limefrukt. Strimla korianderblad el thaibasilika. Kärna ur chilin och skär den i centimeterbreda bitar. Blanda allt med fisksås och pressad lime. Bred ut blandningen på laxen, lägg halverade tomater runt om. Sätt in mitt i ugnen och stek 18-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar