tisdag 2 februari 2010

Grädde till frukost


En hälsosam livsstil innebär självklart inte att äta massa grädde men i måttliga mängder tror jag att det faktiskt kan vara nyttigt. Som jag skrivit i ett tidigare blogginlägg är det "rent", inga tillsatser och dessutom blir man mätt på en ganska liten mängd. Jag hade kvar lite grädde från fikat jag bjöd på i lördags och jag vill inte kasta mat. Dagens frukost bestod av en blandning jag hittat på själv med lite inspiration från ris à la malta. En 250 g burk keso blandades med vispad grädde, ca 25 gram och några repade fläderblommor (se ett av mina tidigare inlägg om de repade fläderblommorna). På toppen la jag ett skivat päron och några solroskärnor. Grädde är visserligen "rent" men innehåller mycket mättat fett som kan främja åderförfettning av blodkärl. Men en liten mängd mättat fett behöver kroppen och genom att jag inkluderade solroskärnor som innehåller större andel av de nyttigare fetterna så balanserar jag upp måltiden och den blir ändå rätt hälsosam. Till detta drack jag te gjort på torkade hallonblad jag torkat själv smaksatt med en gnutta honung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar