söndag 28 februari 2010

Kikärtssoppa med timjan och vitlök


Jag tycker att jag är duktig på att laga mat, ändrar ofta lite i recepten och det brukar bli ett lyckat resultat. I en receptfolder från "Zeta" (de som saluför bla fetaost, bönor, oljor) hittade jag ett recept på "Kikärtssoppa med timjan och vitlök". Denna gång ledde mina små justeringar till ett mindre lyckat resultat, den blev tunn och blaskig även om grundsmaken är god. Här nedan följer receptet med mina ändringar i parentes.

1 vitlöksklyfta, hackad
4 msk olivolja
1 förpavkning kikärter (380g), sköljda
1 tärning hönsbuljong (jag tog egna torkade libbstickeblad istället)
8 dl vatten
1 kvist färsk timjan (jag tog en torkad kvist utan blad)
salt och peppar
några droppar vitvinsvinäger (tog egengjord svart vinbärsbladsvinäger)

Fräs vitlök i olivolja i en kastrull utan att den tar färg.
Tillsätt kikärter, buljongtärning, vatten och timjan. Låt småkoka ca 15 min. Ta ur timjankvisten och mixa soppan slät. Smaka av med salt, peppar och vinäger. Garnera med lite nyplockad timjan och droppa god olivolja i soppan (gjorde jag ej).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar