söndag 21 februari 2010

Kantarellmos med rostbiff


Titeln syftar på dagens middag. Jag anknyter återigen till debtten om kolhydrater. Potatismos skyr många kolhydratjägare som pesten, det anses ha alldeles för högt glykemisk index och därför öka blodsockret för snabbt och därigenom orsaka fetma. För en hälsosam kost tycker jag dock att man inte bara skall stilla sig blind på snabba och långsamma kolhydrater. Jag gjorde mitt "Kantarellmos" själv av ekologiska potatisar och blandade i svamp som mamma plockat åt mig. Moset blev därför fullt med nyttigheter. Receptet är ur boken "Svenska smaker" av Caroline Hofberg. Jag åt ett par rejäla skivor rostbiff till. Rostbiff innehåller i stort sett bara protein. Protein har lågt glykemiskt index och hela måltiden får därför ett lägre glykemiskt index än om jag bara skulle ätit potatismos. Jag kompletterade även måltiden med strimlad vitkål, några skivor gurka och champinjoner men det var efter att jag fotade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar