måndag 22 februari 2010

Havrevälling

Frukost är viktigt! En anledning till att äta kan vara att öka ämnesomsättningen efter nattens fasta. Äter man inte på morgonen signalerar man till kroppen att det är svält och då börjar kroppen spara på energi, dvs lagra fett i så stor utsträckning som möjligt och då går man upp i vikt. Ett flertal vetenskapliga studier har visat att frukostätare väger mindre än de som hoppar över frukosten. En annan anledning är att om man vet att det väntar något gott till frukost så är det lättare att pallra sig upp på morgonen. Att variera frukosten gör det lite mer spännande att gå upp....Idag åt jag "Havrevälling", något jag aldrig ätit tidigare. Receptet finns i "Rutiga kokboken". Förutom att de ingående ingredienserna är billiga så är de även hälsosamma, en kanonstart på dagen med andra ord. Till vällingen åt jag ett kokt ägg med kaviar och drack en kopp café au lait. Jag var så hungrig att jag glömde fota. Tyvärr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar