söndag 21 februari 2010

Protein


Många är rädda att äta för mycket kolhydrater och utesluter det helt av rädsla för att bli feta. Jag tror inte det är bra i längden. Om man inte är extremt stillasittande behöver man kolhydrater för att orka promenera, tänka, städa, handla, tvätta, ja bara vanliga hushållssysslor är rätt energikrävande. Tränar man dessutom ett par konditionspass per vecka är det extra viktigt med kolhydrater, det är den energikälla vi snabbast kan använda när vi ägnar oss åt fysiskt arbete. Jag behöver kolhydrater, är inte rädd för dem och äter ganska ofta bröd och håller mig ändå smal. Jag är dock väldigt noga med att få i mig mycket protein också, men utesluter absolut inte kolhydrater. Ett bra mellanmål med utmärkt balans mellan bra fetter, protein och kolhydrater är att blanda keso (jag tar en 250 gr burk) med valfritt antal frukter (antal beroende på hur mycket kolhydrater jag vill få i mig och grad av hunger, ibland tar jag färsk frukt, ibland torkad, tex russin och aprikoser eller ibland även sylt) och strö över nötter och toppa med favoritkrydda (oftast kanel för min del). Har jag ingen frukt kan man ta musli istället. Bilden visar keso med apelsin, pecannötter och kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar