lördag 1 maj 2010

Äpplen


Behövde äpplen till en "Grön matjessillgratäng" jag lagade igår. Mer om den senare. Jag försöker köpa ekologiska varor i så stor utsträckning som möjligt. Igår blev jag dock velig. Alla ekologiska äpplen som fanns var importerade från Italien. Även om de är ekologiskt odlade så undrar jag över transporten till Sverige och alla utsläpp det genererar. Hur ekologiskt är det egentligen? Stod och velade mellan de ekologiska från Italien för ca 50 kr per kg eller äpplen från Polen för knappt 8 kronor per kg. Polen är ju betydligt närmare och transporten därifrån borde generera mindre utsläpp än de från Italien. Men hur mycket gifter innehåller de polska? Kan man lita på att de ekologiska från Italien verkligen är ekologiska? Italien känns långt ifrån Sverige - är kontrollen lika bra där som här? Det var tankar som snurrade i min skalle i affären. Det slutade med att jag tog de polska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar