lördag 1 maj 2010

Grön matjessillgratäng


Till middag blev det "Grön matjessillgratäng" som jag lagade igår. Lättlagat, gott och fullt med nyttiga fetter från fisken. En hel del crème fraiche ingår också (=mindre nyttigt fett). Jag anser dock att allt handlar om balans. Eftersom jag får i mig nyttigt fett från fisken tycker jag inte det gör så mycket med crème fraichen och dessutom behöver kroppen en del mättat fett. Jag köper dessutom den fullfeta varianten och den innehåller inga tillsatser vilket lättvarianterna däremot gör. Både sillen, äpplena, rödlöken och crème fraichen var köpta på extrapris. Gräslöken har jag plockat själv. Receptet kommer från tidningen "Vår bostad" 1994. Det är avsett för 2-3 portioner men det är på tok en för liten portion. Jag gjorde dubbel sats och åt upp hälften själv. Bilden visar innan den stoppats in i ugnen. Här nedan följer receptet.

1 burk matjessill i bitar
1 äpple
0,5 rödlök
1 dl crème fraiche
2 msk hackad dill
2 msk hackad gräslök
lite grovkrossad svartpeppar

1. Häll av spadet från sillen. Lägg sillen i en liten ugnssäker form.
2. Skölj och hacka äpplet. Skala och finhacka löken. Strö äpple och lök över sillen.
3. Blanda crème fraiche med kryddgrönt och peppar och bred det överst. Grädda i 225 grader ugnsvärme, i mitten av ugnen, 15-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar