lördag 22 maj 2010

Avocadoomelett


Ofta när jag jobbat natt brukar jag åka direkt till yogastudion men inte idag. Det var en jäkla jobbig natt så idag lyxade jag till det med en massage istället. Det är helt uteslutet att orka träna någonting överhuvudtaget. Skall ägna mig åt att vila och äta. Till lunch lagade jag "Avocadoomelett". Receptet är från "Fogtdals matlexikon". Jag har inte hela serien men fick första boken gratis för jättemånga år sedan. Här nedan följer receptet i lite förkortad version, ursprungsreceptet är lite "pratigt". Receptet är för 4 personer men jag ändrade lite eftersom jag bara lagade till mig, tog som det står i receptet 1 avocado men bara 2 ägg. Det blev supergott. Åt omeletten tillsammans med knappt 100 g prosciutto och grönsallad.

1 avocado
1 citronklyfta
salt och cayennepeppar (jag tog torkad indisk chili istället för cayennepeppar)
6 ägg
2-3 msk vatten
salt och peppar
smör
1 röd paprika

1. Skiva avocadon i tunna klyftor. Pressa över citronsaft, strö över salt och cayennepeppar.
2. Vispa äggen med vattnet och smaksätt med salt och peppar.
3. Smält smöret i en stekpanna och vänd ner avocadoklyftorna däri ett par minuter på svag värme. De får inte brynas.
4. Häll över omelettsmeten. Grädda på inte alltför hög värme. Lossa försiktigt omeletten vid kanterna och vicka pannan så att ännu inte stelnad omelettsmet kan rinna ner i den.
5. Dekorera med strimlad röd paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar