måndag 24 maj 2010

Pestotorsk


Dagens middag blev "Pestotorsk" med pasta och en sallad på morot, gurka, grönsallad och champinjon. Receptet kommer från en reklambroschyr från ICA 1995 och jag har modifierat det en del. Istället för torsk tog jag sej (1/2 priset pga kort datum) och istället för att göra peston som i receptet tog jag och bredde fisken med "Pesto med ramslök" istället. Kanske skall jag döpa om receptet till "Ramslökspestosej" och skicka in till en tävling någongång - det var jättegott. Dessutom betydligt billigare att använda ramslök jag plockar gratis jämfört med att köpa basilika. Här nedan följer ursprungsreceptet. Receptkällor till övriga rätter finns i tidigare inlägg.

1 pkt djupfryst torskfilé (ca 600 g)
2 msk saft av pressad citron
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
Pestoblandning:
ca 15 st mandlar
2 msk hackad persilja
2 msk hackad färsk basilika el 1 tsk torkad
2 msk riven parmesanost
1 krm salt
1 krm svartpeppar
0,5 dl olivolja

Tina fisken och skålla mandeln. Mixa el hacka ihop mandeln med övriga ingredienser till pestoblandningen. Använder du inte mixer eller matberedare så skall oljan blandas i sist. Droppa citronsaft över den tinade fisken och salta och peppra. Lägg den i en ugnssäker form. Bred pestoblandningen på torsken och låt steka i ugn i 175-200, ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar