söndag 23 maj 2010

Kyckling med honung och ingefära


Bilden visar dagens middag; pasta med "Kyckling med honung och ingefära". Har ätit ganska mycket fett idag så det blir bra att avsluta dagen fettsnålt men med mycket protein. Receptet har jag klippt ut från tidningen "Vår bostad" 1993. Jag använde kycklingfiléer som var köpta med 20% rabatt (nedsatta för att det var kort datum). Även champinjonerna var köpta på extrapris och timjan plockade jag själv förra sommaren. Här följer receptet.

2 kycklingportioner
ca 50 g färska champinjoner
margarin (jag använde smör)
0,5 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
0,5 tsk timjan
1 pressad vitlöksklyfta
ca 1 cm färsk ingefära, riven (el 1 krm malen)
1 msk soja
1 tsk honung
1 tsk olja (tog arganolja)

1. Ta ev bort skinnet på kycklingen. Skär svampen i skivor. Bryn kycklingbitarna på båda sidor. Salta, peppra och krydda med timjan, vitlök och ingefära.
2. Lägg kycklingen ovanpå svampen på ett ugnssäkert fat. Blanda soja, honung och olja och droppa det över kycklingen.
3. Täck fatet med folie och ställ in det i 200 grader ugnsvärme ca 25 min. Ta av folien och sätt in fatet ytterligare 5-10 min, tills kycklingen är färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar