söndag 23 maj 2010

Norskt havregrynsbröd


Det här brödet bakade jag i eftermiddags. Receptet klippte jag ut ur en reklambroschyr från ICA 1995.

6 dl mjölk
0,5 dl olja (jag tog arganolja)
2 msk sirap
25 g jäst
5 dl havregryn
ca 1 l vetemjöl special (jag tog vanligt vetemjöl)
pensling: vatten

Värm mjölken och oljan till 37 grader. Häll i sirapen. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på lite av degspadet. Rör tills jästen är ordentligt löst. Tillsätt resten av degspadet, saltet och havregrynen. Arbeta i vetemjölet. Spar lite till utbakningen. Låt degen jäsa ca 1 timme. Ta upp den på bakbordet. Knåda in resten av mjölet. Dela degen mitt itu. Forma 2 limpor och skåra dem med en vass kniv. Lägg bröden på en smord plåt och låt dem jäsa ca 30 min. Pensla med vatten. Grädda bröden i 200 grader, i nedre delen av ugnen, ca 30 min. Låt dem svalna på galler med en bakduk över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar