tisdag 18 maj 2010

Avocadosallad med champinjoner


På väg från jobbet laddade jag med en skiva "Etiopiskt bröd" med grevéost. Efter en timmes SATS Core puls och 30 min konditionsträning på maskiner i gymmet åt jag en likadan smörgås (fast större) på väg hem och väl hemma blev det en rejäl middag; en kycklingklubba tillagat enligt receptet "Ugnsstekta kycklingdelar" ur "Rutiga kokboken". Till detta åt jag en halv sats "Avocadosallad med champinjoner". Både avokadon och champinjonerna är inköpta på extrapris. Rosésallat och kruksallat var alldeles för dyra så jag tog strimlad isbergssallad som kostade knappt 20 kr/kg. Receptet klippte jag ut från tidningen "Söder om söder" juni 1994. Här nedan följer det.

250 g färska champinjoner
0,5 huvud rosésallat
0,5 huvud kruksallat
2 mogna avocado
(1 msk citronsaft)
Dressing:
1 msk vinäger
1 msk fransk osötad senap
3 msk solros- eller majsolja
1 msk vatten
1 pressad vitlöksklyfta

Blanda dressingen. Borsta champinjonerna och skiva dem. Skölj sallaten väl, strimla dem fint. Dela och kärna ur avocadon. Skär den i små klyftor. Blanda alla ingredienser i en skål. Pressa över citronsaften. Häll dressingen över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar