måndag 17 maj 2010

Snabbt och lätt lökbröd


Efter yogan åt jag 2 st skivor "Snabbt och lätt lökbröd" med tjocka skivor grevéost och sallad. Brödet bakade jag igår. Receptet kommer från tidningen "Vår bostad" (den finns inte längre) 1995. Bröd bakat med bakpulver kan bli lite torrt om man inte äter det precis nybakat men trots att jag bakade det igår smakade det saftigt. Både gräslöken och persiljan plockade jag själv i torsdags. Här nedan följer receptet.

2 dl havregryn
2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 tsk socker
1 msk olja
ca 3 msk hackad gräslök
ca 2 msk hackad persilja

1. Lägg havregrynen i en skål och häll på mjölk.
2. Blanda mjöl, bakpulver, salt, socker och olja i en skål. Blanda i det kryddgröna och havregrynen. Knåda ihop till en deg.
3. Dela degen i 2 delar och rulla ut varje del till en ca 30 cm lång rulle. Sno ihop rullarna och nyp ihop ändarna. Lägg brödet på en plåt med bkplåtspapper. Pensla med mjölk och strö över lite havregryn.
4. Grädda i 225 grader ugnsvärme i nedre delen av ugnen 20-25 min. Låt brödet kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar