söndag 9 maj 2010

Stjälkselleri


Har en hel bukett stjälkselleri i kylskåpet. Den håller på att bli gammal, jag kommer inte ens ihåg vad jag köpte den till ursprungligen. Stjälkselleri är en grönsak jag inte använder speciellt ofta. Eftersom jag inte vill kasta mat har jag letet igenom mina böcker och pärmar efter ett recept där stjälkselleri ingår. Jag hittade då "Risi e bisi", ett recept som jag klippt ut från tidningen "Femina" 1994. Jag hade de flesta ingredienserna hemma, behövde bara köpa parmesanost. Här nedan följer receptet. Istället för hönsbuljong tog jag buljong gjord på egenplockad libbsticka.

1 medelstor gul lök
1-2 selleristjälkar
3-4 msk smör
3 dl rundkornigt ris (helst italienskt avorioris men rundkornigt grötris går bra)
cirka 1 l hönsbuljong
1 paket frysta ärter (jag tog ca 250 g)
smörklick och nyriven parmesan

Skala och hacka löken och skär sellerin smått, fräs i smör i en tjockbottnad gryta några minuter. Rör i riset och blanda väl. Späd med lite het buljong och låt koka in. Späd med mer buljong, lite i taget och låt nästan koka torrt mellan spädningarna. Rör ofta och låt svälla ca 20 minuter, de sista minuterna med ärterna. Blanda ner smörklick och lite parmesan och servera med mer parmesan bredvid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar