söndag 11 april 2010

Ärtfrittata med fetaost


Jag har massvis med mynta som jag plockade förra sommaren och torkade. Jag brukar brygga te på bladen men de kan även användas i en hel del rätter. Idag hittade jag ett recept på "Ärtfrittata med fetaost". Receptet har jag klippt ut ur DN i november 2009. Det blev jättegott. Både ärtor, fetaost och äggen var inköpta på extrapris. Salladslöken kostade 12:90 så det blev en ganska billig rätt. Rätten är avsedd för 2 portioner. Här nedan följer receptet.

6 salladslökar alt 0,5 purjolök
1 msk olivolja
3/4 tsk salt
6 ägg
2 krm svartpeppar
100 g fetaost
150 g frysta ärter
2 msk grovhackade myntablad (jag tog ca 1 msk smulade torkade)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Finhacka salladslöken och fräs i olja tills den är mjuk.
3. Vispa upp äggen. Salta och peppra.
4. Smula fetaosten och blanda med ärter, salladslök och äggstanning. Häll upp i en smord ugnssäker form, ca 20 cm i diameter.
5. Grädda i övre delen av ugnen ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar