måndag 5 april 2010

Kräftstjärtar med avokado och kidneybönor


Receptet till dagens middag har jag hämtat ur tidningen "Fitness Magazine". Rätten var snabbgjord, blev färgstark och är proppfull med nyttiga fetter. Behöver jag nämna att både avokado, kräftstjärtar, sockerärtor och kidneybönor var inköpta på extrapris? Receptet är beräknat för 2 personer men det var i minsta laget. Jag åt halva satsen men det var definitivt en för liten portion för mig. Jag avslutade därför med ett kokt ägg med kaviar och en tjock skiva av Jarlsbergosten (den äckliga men den är inte så äcklig att jag tänker kasta den, se ett av gårdagens inlägg för beskrivning av den äckliga osten). Här nedan följer receptet.

300 g kräftstjärtar
1 medelstor avokado
1 tomat
60 g sockerärtor
1 rödlök
5 dl kokta eller konserverade kidneybönor (350 g)
4 tsk olivolja
4 tsk vinäger
2-3 tsk sambal oelek (jag tog torkad chili jag köpt i Indien)

Skär avokadon, tomaten och sockerärtorna i bitar. hacka löken och blanda sedan grönsakerna med bönorna och kräftstjärtarna. Rör ihop olja, vinäger, citron och sambal och häll chilivinägretten över salladen. Servera med en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar