tisdag 13 april 2010

Varm avokadosoppa


Har tillbringat stora delar av dagen hos min brorsa som är hemma och pappaledig. Jag tog med mig lunchmat och han stod för hembakt surdegsbröd och kardemummabullar. Som förrätt bjöd jag på "Varm avokadosoppa" och till huvudrätt "Rönnbärskyckling". Det var extra roligt att bjuda honom på kycklingen eftersom rönnbären som den ingående gelén var gjord av kom från ett träd på hans tomt. Receptkällan till kycklingen finns i ett tidigare inlägg. Receptet på soppan har jag klippt ut ur en reklambroschyr från Konsum 1993 och här nedan följer det. Jag smaksatte med sherry, supergott! I receptet står att man skall servera genast men jag lagade soppan igår och värmde i mikron, den var lika god ändå. Vi åt den utan att lägga i räkor och avokadoskivor men däremot med brorsans surdegsbröd.

8 dl vatten
2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar
2 mogna avokador
1 dl vispgrädde eller creme fraiche
(salt, vitpeppar, sherry)

1. Koka upp vatten och buljongtärning i en gryta.
2. Dela och kärna ur frukten. Gröp ur frukten och mosa den i en matberedare, mixer eller pressa det genom en sil (jag tog stavmixer).
3. Lyft grytan från värmen och vispa ner avokadomoset och vispad grädde eller creme fraiche (jag tog grädde).
4. Smaka av med salt, peppar och ev ett par msk sherry.
5. Servera soppan genast. Lägg gärna tunna avokadoskivor eller räkor i varje tallrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar