söndag 18 april 2010

Beskt och surt


Visst ser det gott ut; "Marinerad hjortstek med gräddsås" , "Syltade rönnbär" och pasta (alla receptkällor finns i tidigare bliogginlägg)! I receptet på hjortsteken stod att man kunde reda skyn med mjöl och späda med grädde för att få en passande sås till. Det var inte gott. Köttet var OK men inte fantastiskt. Såsen blev sur och besk, surt från rödvinet och beskt av att jag tror det var för mycket enbär i marinaden. Möjligen smakar det bättre om man tar ett dyrare rödvin? Jag använde det absolut billigaste på hela systembolaget. Enbären jag lade i marinaden hade jag plockat själv - kanske har de starkare smak än köpta? En annan möjlig förklaring är att jag inte stoppade i något lagerblad, jag tog min egen torkade libbsticka istället - men det brukar gå bra - det har jag gjort massor av gånger. Nåväl, kanske smakar såsen bättre om den får stå något dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar