fredag 16 april 2010

Långpannebröd


Bakade bröd igår eftermiddag. Hade knappt 1 dl farinsocker som höll på att bli alldeles för hårt så jag ville hitta ett recept där den ingrediensen ingår. Jag hittade ett recept på "Långpannebröd". Jag har klippt ut det från ett reklamblad för VIVO (VIVO matextra) 1993. Det blev en stor sats och som syns på bilden räckte inte min jässkål till ordentligt. Har inte smakat det än men det såg saftigt ut när jag skar det i bitar. Här nedan följer receptet. Det skall bli 3 limpor men jag skar det färdiggräddade brödet i 4 limpor istället, tyckte bitarna blev mer geometriskt tilltalande om man delade i 4.

100 g jäst
50 g margarin (jag tog riktigt smör)
1 liter standardmjölk
1 msk salt
3/4 dl brun farin
1 dl Fibrex
2 dl vetegroddar
7 dl grahamsmjöl
15 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke. Smält margarinet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt.
2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om tills den lösts.
3. Blanda i saltet, farinet, Fibrexen, vetegroddarna, grahamsmjölet och det mesta av vetemjölet. Tillsätt mer vetemjöl efterhand och arbeta degen så att den släpper bunkens kant.
4. Låt degen jäsa ca 30 min under bakduk.
5. Smörj en långpanna med förhållandevis hög kant. Skrapa ned degen i långpannan och paltta till den med handflatan. Låt degen jäsa ytterligare 45 min. Sätt ugnen på 175 grader.
6. Grädda längst ner i ugnen ca 45 min tills brödet fått fin färg. Låt svalna på galler under bakduk. Skär sedan upp i 3 limpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar