måndag 12 april 2010

Rönnbär


Idag har det varit strålande sol. Jag är nog en av de få som varit inomhus frivilligt. Men jag gillar faktiskt att pyssla inne även om vädret är vackert. Har fortfarande kvar massor med "Syltade rönnbär" (recept från "Vinterns goda ting" av Anna och Fanny Bergenström) från i höstas och även en misslyckad "Rönnbärsgelé" (recept från "Rutiga kokboken"). Gelén stelnade aldrig trots att jag hade i Certo och även kokade om den. Nåväl, den fungerar som smaksättare. Ofta skall man ha i några matskedar rönnbärsgelé i recept på vilt och även en del kycklingrätter så då gör det inget om det är flytande. I eftermiddags lagade jag "Rönnbärskyckling" och då kom den väl til pass. Kycklingreceptet är från "Svenska smaker" av Caroline Hofberg. Istället för purjolök tog jag salladslök och fonden bytte jag ut mot smulade torkade libbstickeblad. Det blev gott, åt det till middag med kornris och en klick "Syltade rönnbär".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar