måndag 5 april 2010

Selders kålrotsgratäng


Rotfrukter är billig mat. Så här års tycker jag att det är bra mycket mer prisvärt att köpa svenska morötter, kålrötter etc istället för dyra tomater som fraktats långt och iallafall bara smakar vatten. Samtidigt som jag lyssnat på radio har jag lagat "Selders kålrotsgratäng". Receptet har jag klippt ut från tidningen "Damernas Värld" november 1995 men ännu aldrig lagat. Jag hade ca 200 g gorgonzolaost som jag köpt på extrapris och även lite överblivna morötter (också köpta på extrapris) så denna gratäng var perfekt att göra. Här nedan följer receptet.

2 kålrötter
4-5 morötter
3 stora lökar
gorgonzolaost

Skiva och förväll morötter och kålrot i saltat vatten tills de mjuknat men de skall inte vara helt genomkokta. Skiva löken, smörj en eldfast form med olivolja. Varva lök, kålrot och morötter i formen, täck generöst med gorgonzolaost. Ställ in i ugnen som skall vara 250 grader. Efter ca 30 minuter är det klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar