måndag 26 april 2010

Gratis mat



Någonting jag gillar skarpt är att under vår, sommar och höst plocka det som naturen har att erbjuda i form av ätliga växter. Redan nu har ramslöken och nässlorna börjat spira. Jag har tidigare bloggat om peston man kan göra av ramslök men man kan även göra soppa eller bara hacka den i sallad. Av nässlor kan man göra soppa, stuvning men man kan även torka dem och sedan brygga te, strö över fil eller lägga på smörgås. Hälften av nässlorna skall jag torka, den andra hälften fryser jag in. Jag fryser in all ramslök. Känner mig nöjd med dagen, jag har laddat bastterierna. Jag har inte bara fått tag på hälsosam mat utan även fått vara ute i friska luften och använda kroppen till att krypa under grenar, sträcka sig mellan stenar etc för att komma åt de små godsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar