onsdag 11 augusti 2010

Fläderkapris


Efter frukosten packade jag ner lunchmat; "Grön pastasallad" och pålägg i form av serranoskinka, åkte sedan till mina föräldrars hus där jag stannade till och lämnade av bla lunchmaten, packade ner badkläder och handduk samt snodde några FinnCrisp. Låg sedan och solbadade fram till lunch och förmiddagsmellanmålet blev den medhavda serranoskinkan på FinnCrisp i solskenet på en badklippa. Därefter smakade det gott med lunch men den åt jag inomhus i mina föräldrars hus, jag hade fått nog av sol. Igår när jag bloggade om receptet på pastasalladen nämnde jag att jag använder kapris jag gjort själv på fläderbär, "Fläderkapris". Receptet klippte jag ut från tidningen Vår Bostad 1994. Det är enkelt att göra och de håller åtmintone 1 år i kylskåp. Här nedan följer receptet.

ca 3dl omogna (gröna) bär från äkta fläder
1 dl ättiksprit
4 dl vatten
1-2 msk socker

1. Rensa och skölj bären. Lägg dem i en skål.
2. Koka upp ättika, vatten och socker. Häll lagen het över bären. Täck över och låt stå svalt till nästa dag.
3. Koka bär och lag på svag värme ca 10 min.
4. Ös upp i rena varma små glasburkar. Skruva genast på lock. Förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar