söndag 8 augusti 2010

Serranoskinka


Köpte 500 g serranoskinka för knappt 80 kr på extrapris. Torkad skinka är ofta ganska bra mat, proteinrikt men ganska fettsnålt, i synnerhet om man tar bort fettet (eller iallafall försöker, det brukar vara svårt att få bort allt, jag brukar försöka riva av det). Visserligen var inte skinkan ekologisk men det går faktiskt inte alltid att handla ekologiskt. Utbytet vad gäller ekologiska sorter av torkad skinka är dåligt, åtminstone känner inte jag till så många märken. Jag hittade ett märke som saluförs med hjälp av den gamle fotbollsspelaren Glenn Strömberg. Men priset var hutlöst, ungeför 50 kr för 100 g (jag kommer ej ihåg exakt). Det blir alltså ett kilopris på 500 spänn!! Jämför det med kilopriset på den skinka jag köpte - ca 160 spänn! Skinkan smakade utmärkt med pasta (den var åtminstone ekologisk) och "Pesto med ramslök" (som även den är lagad med enbart ekologiska ingredienser, se tidigare inlägg för receptkälla). Det var dagens middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar