tisdag 17 augusti 2010

Nässelsemlor


För första gången någonsin har jag bakat bröd med nässlor i. Jag hade dock bara ett enda recept på bröd med nässlor i, "Nässelsemlor", och enligt det så skall man använda förvällda nässlor. Men efter lite litteraturstudier på området så har jag förstått att man lika väl kan använda torkade nässlor vilket jag gjorde. Istället för 3 dl finhackade förvällda tog jag 2 dl finhackade torkade. Jag använde mjölk och istället för vetemjöl tog jag dinkelmjöl. Receptet har jag fått av mamma som i sin tur hade fått det av en arbetskamrat. Åt en av de nybakade semlorna till mellanmål - jättegott. Konstigt att de heter semlor, det blir ju ett ganska grovt bröd! Här nedan följer receptet.

0,5 l vatten el mjölk
50 g jäst
1 dl sesamfrön
2 dl havreflingor (jag antar att det är samma som havregryn, det tog jag)
3 dl grahamsmjöl
6-8 dl vetemjöl
0,5 dl olja
3 dl finhackade, förvällda nässlor
0,5 tsk salt
1 msk sirap

Rör ut jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt nässlorna, salt och sirap. Tillsätt sädesslagen i nämnd ordning. Tillsätt oljan till sist. Låt jäsa 0,5 timme. Baka ut till runda semlor. Låt jäsa. Grädda i 225 grader, 10-15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar