lördag 21 augusti 2010

Inkokt lax och örtmorötter


Två nya rätter testades till middag; "Inkokt lax" och "Örtmorötter". Lyxade även till middagen genom att köpa gula ekologiska tomater (=dyrt) men det jämnade ut sig...nästan samtliga ingredienser till rätterna har jag kommit över gratis eller köpt på extrapris. Lax-receptet finns i tidningen Buffé nr 3 2010 och hittas även på ICAs hemsida. Jag ändrade lite, tog torkad libbstickastjälk istället för lagerblad och den strimlade blasten av en gul knipplök istället för purjolök. Receptet på morötterna tror jag är utklippt från ICA-reklam 1995. Jag tog torkad timjan som örtkrydda. Receptet finns här nedan. Till efterrätt åt jag ett äpple. Rätterna blev kanongoda.

500 g morötter
ca 25 g smält smör
1-2 pressade vitlöksklyftor
0,5 dl hackade örtkryddor, tex basilika och/eller timjan eller 1,5 msk torkade örtkryddor
smaka av med salt

Skala och skölj morötterna. Skär morötterna i slantar eller stavar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Smält smöret och pressa i vitlöken, smaka av med salt. Häll smöret över morötterna och blanda ner örtkryddorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar