måndag 9 augusti 2010

Matildas rosensyltade rabarber


Idag har jag bla plockat rabarber och kokat "Matildas rosensyltade rabarber". Receptet klippte jag ut från ICA-kuriren 1994. Här nedan följer det (jag har förkortat något, ursprungsreceptet var lite "pratigt"). Istället för färska rosenblad tog jag torkade som jag plockade på försommaren när de blommade. Jag gjorde även en lite mindre sats eftersom jag inte fick ihop så mycket rabarber. Halverade även sockermängden och det var tur det, den blev väldigt söt ändå, men gudomligt god.

2 kg späd rabarber
7,5 dl vatten
2 kg socker
1 l nyplockade rosenblad
2-3 msk okryddat brännvin

Skölj rabarbern och skär i bitar. Koka dem sakta i vattnet ca 15 min med locket på. Rensa rosenbladen från eventuella kryp men skölj ej. Lägg i en skål och droppa över brännvinet. Rör försiktigt ned sockret i den mjukkokta rabarbern och sjud sedan långsamt utan lock i 15 min. Skumma av. Rör ned rosenbladen och sjud ytterligare 5 minuter. Häll upp på nydiskade varma burkar och sätt locket på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar